Kunstlezingen
Kunstlezingen van het KCMM in 2025.
- Eerste kunstlezing: Het Portret: meer dan een kop. Vrijdag 28 maart – Muiden
- Tweede kunstlezing: Kijken is een Kunst! Zondag 6 april – Muiderberg
De Kunstlezing van 28 maart 2025 werd gegeven door Krzysztof Dobrowolski-Onclin, een bekend kunsthistoricus en boeiend spreker. De lezing werd goed bezocht; we telden bijna 50 toehoorders, waaronder veel leden!
Tweede Kunstlezing

De Kunstlezing van 6 april 2025 wordt gegeven door Fennanda Eleveld.
Plaats: Kerk aan Zee, Kerkpad 2, 1399HA Muiderberg
Tijd: 16:00 – 17:30.
Kosten: € 5,00, te voldoen bij de ingang (KCMM-leden gratis)
(liefst) Aanmelden via: kees4arts@outlook.com
Toelichting:
Kijken is een Kunst! Vertragen, beschouwen en inleven door KUNST Zondagmiddag 6 april 2025,
Bent u een beginnende kunstkijker of een geoefende liefhebber van kunst? Kom dan op zondag middag 6 april eens kijken naar kunst in deze interactieve kunstkijksessie in Kerk aan Zee onder leiding van Fennanda Eleveld. Zij heeft als kunstenaar, museumdocent, teken- en schilderdocent en als meditatie leraar ruime ervaring in het beschouwend kijken.
Overal en altijd vragen beelden om onze aandacht of geven we ze onze schaarse aandacht. Meestal is die aandacht vluchtig en wordt aangejaagd door sociale media, of de dwingende zuigkracht van een TV of een ander scherm. Hoe lang houden wij die aandacht vast? Kunnen we echt kijken en ervaren wat we zien? Kijken blijkt een kunst!
Kijken is een Kunst! maakt je bewust van verschillende perspectieven, nodigt uit tot kijkplezier. We onderzoeken onze eigen oordeelvorming en de werking van ons denken en voelen als we naar kunst kijken.
Met behulp van verschillende methodes kijken we deze zondagmiddag naar het kijken. Het belooft een open ontmoeting met gevarieerde kunstwerken te worden waarin we een beroep doen op tijdloze menselijke vaardigheden: vertragen, beschouwen en inleven. U wordt geprikkeld om de zintuigen te openen en u te laten raken.
Does it heal or reveal?

De Kunstlezing van 28 maart 2025 wordt gegeven door Krzysztof Dobrowolski-Onclin, een bekend kunsthistoricus en boeiend spreker.
Plaats: de grote zaal van de Kazerne, Kazernestraat 10, 1398 AN Muiden
Tijd: vanaf 19:30 uur inloop en vanaf 20:00 – 21:30 uur de lezing gevolgd door een drankje.
Kosten: € 6,00, te voldoen bij de ingang (KCMM-leden gratis)
(liefst) Aanmelden via: kees4arts@outlook.com
Toelichting
Het portret: Meer dan een kop
Een goed portret is zoveel meer dan een kopie van het gezicht. Een geschilderd of gefotografeerd portret toont niet alleen de gelaatstrekken, die de maker trouwens wat bij kan werken, maar legt ook een identiteit, een karakter of een humeur vast. Wie in het verleden een schilderij van zichzelf liet maken, was zich ervan bewust dat het hem/haar zou overleven en dus een imago voor toekomstige generaties zou bepalen. Of dat vastgelegde imago, die geschilderde identiteit of karakter stroken met de historische feiten, is een zaak van een andere orde.
Voor portretten golden wel regels. Vrouwenbenen waren tot begin twintigste eeuw uit den boze! Meer dan een schoenpunt mocht niet onder een jurk uitsteken. Een zeventiende-eeuws dubbelportret van echtelieden werd op twee losse schilderijen gemaakt, dat wil zeggen pendanten. De man stond of zat vrijwel altijd links en de vrouw rechts. De verhalen zitten in de details: handschoenen (die de geportretteerde bijna nooit aan heeft), een hondje (het ras doet ertoe) en de objecten die men in de handen of in de buurt heeft. Het is een fascinerende wereld.
De Kunstlezing van 28 maart 2025 wordt gegeven door Krzysztof Dobrowolski-Onclin, een bekend kunsthistoricus en boeiend spreker.Plaats: de grote zaal van de Kazerne, Kazernestraat 10, 1398 AN MuidenTijd: vanaf 19:30 uur inloop en vanaf 20:00 – 21:30 uur de lezing gevolgd door een drankje.Kosten: € 6,00, te voldoen bij de ingang (KCMM-leden gratis)(liefst) Aanmelden via: kees4arts@outlook.comToelichting
Het portret: Meer dan een kopEen goed portret is zoveel meer dan een kopie van het gezicht. Een geschilderd of gefotografeerd portret toont niet alleen de gelaatstrekken, die de maker trouwens wat bij kan werken, maar legt ook een identiteit, een karakter of een humeur vast. Wie in het verleden een schilderij van zichzelf liet maken, was zich ervan bewust dat het hem/haar zou overleven en dus een imago voor toekomstige generaties zou bepalen. Of dat vastgelegde imago, die geschilderde identiteit of karakter stroken met de historische feiten, is een zaak van een andere orde.Voor portretten golden wel regels. Vrouwenbenen waren tot begin twintigste eeuw uit den boze! Meer dan een schoenpunt mocht niet onder een jurk uitsteken. Een zeventiende-eeuws dubbelportret van echtelieden werd op twee losse schilderijen gemaakt, dat wil zeggen pendanten. De man stond of zat vrijwel altijd links en de vrouw rechts. De verhalen zitten in de details: handschoenen (die de geportretteerde bijna nooit aan heeft), een hondje (het ras doet ertoe) en de objecten die men in de handen of in de buurt heeft. Het is een fascinerende wereld.